Látássérült technikák. Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben


Bejelentkezés

Története[ szerkesztés ] A vakok fejlesztése, rehabilitása Magyarországon évszázados gondolat. Látássérült vygotsky szellemben alapították Vakok Állami Intézetét is, a korszellem azonban nem kedvezett a felnőttek önálló életre és munkára való felkészítésének.

a legjobb torna a látás javítása érdekében

A felnőttkorban megvakult emberek problémájának kezelésére elsőként ban dr. Göllesz Viktora Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola tanára tett hivatalos javaslatot az elemi rehabilitáció bevezetéséről.

Navigációs menü

Göllesz, Ebben a korban már sok neves intézet végzett ilyen munkát, például a vietnámi háborúban megsérülteket gondozó és rehabilitáló chicagói Hines intézet. Göllesz Látássérült technikák cikke után még két évet kellett arra várni, hogy megpróbálkozzanak a látássérült felnőttek rehabilitációjával. A munkát végül egy már tapasztalt gyógypedagógusra, Imreh Emíliára, és Csattos Márta tiflopedagógus hallgatóra bízták. Fáradságos munkával, szűkös lehetőségek között gyűjtötték a szakirodalmat, és tettek szakmai utakat.

A kutatómunka nem volt mentes a félreértésektől.

a szemüveg nem látható

A két szakember például úgy gondolta, hogy Angolában bizonyára angolul beszélnek, ezért megtanultak angolul. Csak a helyszínen derült ki, hogy a hivatalos nyelv a portugál.

A gondjaikra bízott látássérültek sem beszélték az angol nyelvet, csak saját törzsi nyelvüket, de siketvakos módszerekkel sikerült megoldani a problémát, és megtanulni a nyelvüket. Igen nehéz körülmények között, házi készítésű eszközökkel, mégis vígan folytatták munkájukat.

Bates módszer a látás javítására

Fél év múlva újabb három látássérült magyar állampolgár elemi rehabilitációját kezdték meg. A fiatalok a rehabilitáció után munkába is álltak telefonalközpont-kezelőként.

Éppen ezért érdemes őszintén megkérdezni a hallgatót, hogy ő erről hogyan gondolkodik, és a további kommunikációban ezt figyelembe venni. A látásmaradvány mértéke alapján a látássérültek három csoportját különböztetjük meg: 1. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy az aliglátó: biztosan látássérült technikák jól tudnak egyedül közlekedni, a környezetükben levő nem túl kisméretű tárgyakat általában képesek érzékelni, síkírásos írásra és olvasásra azonban vagy nem is taníthatók, vagy csak segítséggel nagyított szöveg, optikai eszközökrövid terjedelmű szöveget tudnak elolvasni. Számukra a síkírás olvasása olyan fárasztó, hogy hosszabb szövegek esetén a pontírás alkalmazása mindenképpen szükséges, a látásmaradvány kihasználása terén az utóbbi évek technikai fejlődése jelentős változást hozott az aliglátók életébe. Ugyanolyan látásmaradvánnyal rendelkező gyermekek, akik tíz-húsz évvel ezelőtt a vakok iskoláiban Braille írással tanultak, ma optikai segédeszközök használatával megtaníthatók a síkírás olvasására.

Csattos Márta ben írta látássérült technikák, amiben bemutatja az elemi rehabilitáció kísérleti szakaszának eredményeit, és ami egyben az első magyar nyelvű szakirodalom-gyűjtemény a látássérültek elemi rehabilitációjáról.

A szakdolgozat megjelenése után megtervezték és megszervezték a Vakok Elemi Rehabilitációs Központját.

Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben 1. Látássérült tanulók és a szakiskolai képzés gondjai A Látásvizsgáló Bizottság szakértői véleménye szerint gyengénlátó, aliglátó és vak tanulók sajátos nevelési igényű SNI látássérült tanulók. Szakmaképzésükben jelentős szerepet vállal Budapesten a Vakok Speciális Szakiskolája, ahol több tagozaton, gyógypedagógusok segítségével látássérült technikák a feladatra felkészült oktatási intézményi keretek között szerezhetnek szakmát a látássérült fiatalok.

Az ő tervei szerint alakították ki a terápiás teret, rendezték be a szobákat. Ő látássérült technikák meg a működés rendjét, vetette nyilvántartásba az integráltan, mégis önállóan működő szervezeti egységet, valamint indította el a hosszú fehér bot gyártását Magyarországon. Az első fehér botokat egy horgászbotokat gyártó vállalkozás készítette.

Ezután már gördülékenyen folyt a munka, és a legnagyobb nehézséget a látássérült technikák felkutatása jelentette. Ügyfeleiket főleg kórházlátogatások látássérült technikák levelezés útján kutatták fel. Az első hivatalos tanfolyam ban indult.

2. A látássérülésről

A rendszeres elemi rehabilitációs munka két tiflopedagógus, egy mozgástréner, egy szociális szervező, egy félállású pszichológus, egy gyógytornász és két gondozó, köztük egy egészségügyi végzettségű munkatárs közös erőfeszítése révén indult meg.

A szolgáltatások az igényekhez alkalmazkodva fejlődtek.

a HIV gyanújának klinikai vérvizsgálata után

A kezdeti bentlakásos képzési forma mellett megjelent az otthontanításos, végül az ambuláns ellátási forma is. A korai időben a rehabilitáció tizenkét hetes volt, és egyszerre csak nyolc fővel tudtak foglalkozni.

1. Látássérült tanulók és a szakiskolai képzés gondjai

A résztvevők újratanulták a mindennapos tevékenységeket, megismerték a gépírást és a Braille írás-olvasásta segédeszközök használatát, megismerték a szabadidő eltöltésének lehetőségeit. Ez a szervezet nyomon követte a rehabilitált személyeket, integrálta az újoncokat, segítette az utógondozást látássérült technikák a rászorulók felkutatását egyaránt.

A pedagógiai módszerek látássérült technikák szókségességét az intézmény akkori vezetése nem látta be, a fejlődés látássérült technikák át lassan, csak a munkatársak erejéből valósult meg. A Szempont Alapítványt Az alapítvány sokoldalúan támogatta anyaszervezetét, majd ban levált róla, és megtörte a monopóliumot. A Szempont Alapítványnak nem volt ingatlana; anyagi lehetőségeihez mérten ambuláns és otthontanítási formában működött.

Az elemi rehabilitáció új működési formája volt az ambuláns munka.

a látás rövidlátását javító szemgyakorlatok

Ezt az újítást több új szolgáltatás bevezetése követte: szociális munkás telepítése a Szemészeti Klinikára, az Alapítvány és a Klinika együttműködési megállapodása lapján, a funkcionális látásvizsgálat és látásnevelés, a számítástechnikai tanácsadás és oktatás bevezetésével látássérült technikák ki.

Módszerei holland és akárcsak a VERCS módszerei, az amerikai tapasztalatokra építettek, míg a Fehérbot Alapítvány tevékenysége kezdetben a német módszereket tükrözte.

testen kívüli látás

Ezután sorra alakultak meg a regionális elemi rehabilitációs központok. A hajdúdorogi Fehér Bot Alapítvány látássérültek otthoni gondozását végzi, valamint látássérült technikák tapasztalatokra tett szert a látássérültek munkába állásának segítésében. Ezekre a tapasztalatokra építve kezdték meg elemi rehabilitációs szolgáltatásukat látássérült technikák formában ban.

  1. Мне только что пришла в голову первая строчка стихотворения Эндрю Марвелла "Моей застенчивой даме".
  2. Szerezd vissza magadnak a látványt

Rehabilitációs lehetőségek[ szerkesztés ] A statisztikai adatok szerint évente 4 — 6 ren vakulnak meg, ezért segítségre szorulnak.

Az önálló életre való felkészítésükre szolgáló szakmai tevékenységeket összefoglalóan elemi rehabilitációnak nevezzük.

Speciális módszereket és technikákat tanítanak, hogy a felnőttként látássérültek újra képesek legyenek az önálló életre. A szolgáltatók együttműködnek a kórházakban végzett egészségügyi rehabilitációt végző szakemberekkel, és megalapozzák a foglalkozási rehabilitációt.

A látássérült gyermekek csoportjai A látás fokát és élességét szakorvos állapítja meg. A látássérülés súlyossága alapján széles kategóriát foglal magában a teljes vakság és a kisfokú látásveszteség között. A látásmaradvány mértéke meghatározza, hogy a gyermek elsődlegesen vizuális úton szerzi az információkat, vagy kiegészíti az információszerzést tapintással és a hallási ingerekre való támaszkodással. Ez utóbbi az aliglátókra jellemző.

Magyarországon óta a gyógypedagógusok és szociális munkások vállvetve igyekeznek szakértő segítséget nyújtanak abban, hogy a látássérültek ne szoruljanak hozzátartozóik segítségére, és a társadalomban is szerepet tudjanak vállalni.